måndag 15 december 2008

RÅNJÄRNET

Mitt vackra rånjärn



Det här rånjärnet har min mamma använt och bakat rån till jul,så länge jag kan minnas.Hur gammalt det är vet jag inte.Nu är det mitt och jag är väldigt glad för att jag har det.



Nu är rånbaket gjort för denna gång,för jag följer traditionen att baka rån varje jul och jag tycker att dom kakorna smakar precis som i min barndoms jular.Man måste vara så himla snabb och rulla ihop dom när dom är jättevarma,och med mina dåliga händer skriker och hoppar jag, när jag gör dessa,inbillar mig att det hjälper???
Så nu är mina fingrar alldeles röda.



På lucia var vi till dotter med familj,det skulle vara luciatåg.
Det är för härligt att få vara med och höra när dom sjunger så fint och så fick vi fika,att morfar är lekfarbror är det bästa dom vet.



Under hösten kände jag att jag ville pröva på sy något jag aldrig gjort förut,det blev en duk i hardangerbroderi,det var lite läskigt att klippa hål.Jag blev iaf nöjd med mitt lilla försök,det är alltid kul att pröva något nytt.



Helt har jag inte hållit mig ifrån lapparna,men hösten har varit lite jobbig för min kropp så det har inte blivit så mycket gjort.Lite har jag gjort som ska bli julklappar,men dom får ni se en bild på senare.

Ha de.

5 kommentarer:

Cicki sa...

Vilket otroligt vacker rånjärn du har. Förstår att du är glad i det. Visst är det rätt norrländskt med rullrån. Tycker inte att jag hör att det är tradition här nere att baka rullrån.

Vad fin hardangerduken blev. Någon brodös lär jag aldrig bli. Tycker inte det är kul. Efter jul ska jag ta ner sambons mammas gamla symaskin och se om jag kan få igång den. Den broderar faktiskt, fast den är gammal. Det ska bli kul om jag får till det.

Sanny sa...

Vilka söta dukar, va du e duktig!! och vilka minnen du väcker med rånjärnet, jag blir riktigt tårögd, det har gått många år nu sedan man smaka på sådana läckerheter, minns att de var jättegoda. Roligt att du verkligen använder rånjärnet.
Nu skall jag in i duschen, sen ut och fajtas i julruschen på Allum.
Jag härmade dig med snöfallet, förlåt.
Kramar om riktigt hårt!

Alle sa...

Hej lilla mor. Jag är också väldigt glad att du har rånjärnet. Rånen blir såååå goda och brukar ju försvinna som smöret...kankse jag kan lära mig.. i alla fall att rulla så du får vila dina arma fingrar.

Anonym sa...

Ja, det där rånjärnet är ju verkligen superhäftigt. Kan man göra rullrån utan ett sådant järn?

Linblomman Linnea sa...

Jag brukar använda en gaffel att pilla med när man gör rullrån. Brukar funka ganska bra, det spar fingrarna i alla fall... :-)